tisdag 9 september 2008

Vår bästa tid!

Här hemma har vi fasta, nästan orubbliga rutiner vid läggning av Plupp. På väg upp i trappan ska han hålla hann och sedan ska alla trappsteg räknas.
Så fort Pluppen får sin flaska inging i handen så är det dags för Bu bä. "Bu och Bä i skogen" har vi nu läst nörttifjorton gånger, men det duger inte med något annat! Två nya Bu & Bä är nu beställda och jag är redo att lära mig även dem utantill!
När flaskan nästan är urdrucken tittar Pluppen på den och säger Emil sån. Ja, precis, kusin Emil har en sådan flaska. Detta händer VARJE kväll!
Så är det dags för godnattvisa. Hinner sjunga "Sov alla, sov alla vågor....." innan Pluppen begär pinka pinka, så sjunger jag Blinka lilla. Plupp säger Jen, så sjunger jag den igen.
Sedan är det, efter puss och kram, dags att bäddas ner i spjälsängen tillsammans med leoparden Mimmi och efter bara några minuter hörs endast ett litet snusande från rummet.
Om våra nattningar känns tjatiga och långa? Aldrig! Det är den bästa tiden när vi ligger nedkrupna under täcket och jag får snusa på den mjuka lilla kinden och pussa den vällingsvettiga pannan. Bäst att passa på innan kinden är taggig och pannan finnig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det har du rätt i. Ta vara på den tiden nu. För snart är den förbi. Inte fins det något bättre än när dom är små. Men man får mycket även längre fram i tiden. KRAMISAR
farmor