måndag 6 augusti 2007

Perspektiv

Citat från några konversationer jag hörde idag som fick mig att tänka på att perspektiven förändras ju äldre man blir.

En flicka i 10-årsåldern till sin mamma:
"Men då måste jag få jättemycket pengar för vissa kostar 15 kronor".
När jag tänker jättemycket pengar tänker jag en miljon, för det är vad de flesta hus minst kostar.

En tonårstjej till sin kompis i väntan på bussen:
"Jag skiter föllständigt om han ä på bössen".
Efter drygt 5 år tillsammans så vet man vad man har och behöver inte fundera på om han är på bussen eller inte. Man vet.

Två killar i 20-årsåldern:
"Det blir en vit helg för dig va"?
Eh, det var sååå länge sedan en helg var något annat än vit och den lilla mängd rödvin jag fått i mig mäktar nog inte ens med att kallas ljusrosa om man skulle slå ihop allt.

Inga kommentarer: